Czy warto jeść truskawki?

Właśnie rozpoczął się sezon na polskie truskawki. Cały rok tęsknimy za ich smakiem. Przetworzone truskawki, może poza mrożonymi, nie mają tego smaku, nie mówiąc o wyglądzie. Odmiany hiszpańskie czy holenderskie są dostępne cały rok, ale ich smak daleki jest od smaku polskich truskawek.

Dzika truskawka występowała we Rzymie w III w. p.n.e. Jej owoce były co prawda drobne, ale bardzo aromatyczne. Starożytni rzymianie przypisywali truskawkom liczne właściwości lecznicze i właśnie jako lekarstwo je traktowali.

W XVIII wieku skrzyżowano dwie odmiany dzikiej truskawki (poziomka wirginijska + poziomka chilijska), uzyskując obecnie znane nam owoce.

Truskawka należy do rodziny różowatych i z botanicznego punktu widzenia, truskawka nie jest owocem. Owocem truskawki są pestki znajdujące się na jej powierzchni – średnio 200 na każdym owocu.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA

  • niskokaloryczne (32 kcal/100 g)
  • w porównaniu z innymi owocami ubogie w cukry (4,9 g/100 g)
  • bogate w błonnik pokarmowy (2 g/ 100 g)
    • błonnik pokarmowy nierozpuszczalny: lignina w pestkach
    • błonnik pokarmowy rozpuszczalny: pektyny w miąższu
  • średni indeks glikemiczny (40) i niski ładunek glikemiczny
  • witaminy: witamina C, kwas foliowy, A i E, B6
  • składniki mineralne: potas, mangan, fluor, miedź i jod
  • ubogosodowe
  • fitosterole
  • karotenoidy: luteina (żółty barwnik), zeaksantyna,
  • polifenole: kwas elagowy, elagotaniny, resweratol
    • truskawki są szczególnie bogate w fenolowe antyoksydanty.
  • antocyjanidyny: pelargonidyna (nadaje truskawką jaskrawo czerwoną barwę)
  • flawonoidy (polifenole i antocyjany):

Właściwości prozdrowotne

  • mniejsze ryzyko zawału serca -> u kobiet, które tygodniowo zjadały 3 lub więcej porcji (porcja = 1/2 filiżanki) truskawek lub jagód
  • truskawki zmniejszają ryzyko chorób serca, nadciśnienia tętniczego krwi, nowotworów, zmniejszają stan zapalny, poprawiają widzenie i wpływają pozytywnie na proces uczenia się.
  • zawierają niewielką ilość azotanów, które zwiększają przepływ tlenu do mięśni. Osoby, które spożywają truskawki przed treningiem mają lepsze wyniki i zużywają więcej energii.

PLUS

  • wysoka dawka witaminy C z truskawek wspomaga produkcję kolagenu, substancji zapewniającej skórze sprężystość.

Niekorzystne reakcje:

  • alergia pokarmowa, szczególnie częste u dzieci (UWAGA! truskawki mogą dawać reakcje krzyżowe z jabłkiem i pyłkiem brzozy),
  • możliwość zakażenia bakteriami E.coli,
  • u osób podatnych na kamicę nerkową, wysokie spożycie szczawianów, w które obfitują m.in. truskawki, może sprzyjać powstawaniu kamieni nerkowych.

Najlepszy sposób podania:

  • świeże i dojrzałe – najwyższa zawartość witaminy C. Dodatkowo, jak wykazali naukowcy z Korei, kwas elagowy zawarty w truskawkach chorni kolagen przed uszkodzeniem i stanem zapalnym na skutek działania promieniowania UVB.

Truskawki nie są wskazane w przypadku konieczności stosowania diety niskobłonnikowej np. w zespole jelita drażliwego ale również w leczeniu nieswoistych zapaleń jelit (z powodu obecności drobnych pestek).

Przechowywanie

W przypadku przechowywania w lodówce, nie należy usuwać szypułek. Usunięcie szypułki uszkadza strukturę komórek, z których wydostaje się oksydaza niszcząca witaminę C.

Przygotowanie

Mycie: truskawki należy myć zimną wodą, jeszcze przed usunięciem szypułek. Dzięki temu brud nie dostaje się do wnętrza owocu a smak zachowuje intensywność.

Krojenie: truskawki należy pokroić tuz przed podaniem. Dzięki temu strata witamin jest minimalna.

Czemu truskawki podczas przetwarzania robią się brunatne?

Barwnik nadający truskawką czerwoną barwę – antocyjany – jest wrażliwy na działanie temperatury. Pod wpływem ciepła rozpada się na brunatne pochodne. Dodatek cukru przyspiesza ten proces.

Co ciekawe antocyjany zmieniają barwę w zależności od odczynu (pH) środowiska. W środowisku kwaśnym (np. pod wpływem soku z cytryny) barwa staje się bardziej jaskrawa. W środowisku zasadowym (np. po dodaniu sody oczyszczonej) barwa nabiera odcienia purpurowego.

Warto więc do przetworów, np. dżemów, dodać sok z cytryny. Dzięki temu ich barwa będzie żywsza.

Ciekawostki

w Belgii znajduje się muzeum truskawek – Le Musee de la Fraise można kupić przeróżne produkty z truskawek.

We Francji truskawki używane są za afrodyzjak. Nowożeńcom na śniadanie podaje się kremową zupę truskawkową.

Madame Tallien, bardzo wpływowa postać w imperium Napoleona, zwykła brać kąpiel w świeżym soku z truskawek.

Genom truskawki został całkowicie zsekwencjonowany.

Advertisements

4 Comments Add yours

  1. Uwielbiam truskawki i faktycznie nic nie dorówna tym polskim zarówno w smaku jak i w zapachu! Trzeba cieszyć się nimi i korzystać póki są! A co do tej kobiety, która kąpała się w soku z truskawek- wiadomo jak miał być efekt?

  2. Magda Florek pisze:

    najlepsze owoce jakie mogą być!

  3. Małgorzata B pisze:

    Uwielbiam truskawki, zarówno za smak jak i mało kalorii 🙂

  4. Millicent pisze:

    Hey can you guys add some pictures of the finished product. I hate to try new recipes without seeing the finished product on film..The recipes sounds des23h&#8il0;.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s