Czy laktaza w tabletkach jest potrzebna żeby dobrze trawić mleko?

Uwielbiasz produkty mleczne ale nie czujesz się po nich zbyt dobrze? Nadal możesz je jeść, wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad.

Tak naprawdę składnikiem powodującym najczęściej nieprzyjemne objawy po spożyciu mleka i produktów mlecznych jest cukier laktozy. Więcej na ten temat tutaj. Laktoza zawarta jest również w innych produktach, które nie koniecznie kojarzą nam się z mlekiem:

  • pieczywo, wypieki (z dodatkiem mleka)
  • płatki śniadaniowe (z dodatkiem serwatki)
  • wędliny, pasztety
  • gotowe mieszanki do wypieku ciast
  • zupy, soy, puree instant
  • margaryna
  • cukierki, czekoladki itp.
  • niektóre leki

Od czego zależy tolerancja laktozy?

  • od sposobu czasu spożycia laktozy – ta sama ilość laktozy podzielona na porcje w ciągu dnia może nie wywołać żadnych objawów podczas gdy zjedzona w jednym posiłku spowoduje ich wystąpienie
    PRZYKŁAD: jednorazowe wypicie 2 szklanek mleka vs. wypicie 4 razy po 1/2 szklanki mleka.
  • od składu i konsystencji posiłku zawierającego laktozę – ta sama ilość laktozy zjedzona w posiłku stałym będzie wolniej uwalniana do jelita cienkiego (czas opróżniania żołądka) a co za tym idzie aktywność laktazy może być wystarczająca do jej rozkładu.
    PRZYKŁAD: wypicie 1 szklanki mleka na „pusty żołądek” vs. zjedzenie owsianki na mleku.
  • zawartości tłuszczu w posiłku – tłuszcz opóźnia opróżnianie żołądka.
    PRZYKŁAD: mleko 0% tłuszczu vs. mleko 3,2% tłuszczu

Czy wszystkie produkty mleczne zawierają tyle samo laktozy?

Nie, generalnie im wyższy stopień przetworzenia danego produktu, tym mniejsza zawartość laktozy. Szereg produktów mlecznych od tych najbogatszych w laktozę najuboższych w laktozę przedstawia się następująco (zawartość laktozy w g/100 g produktu):

  • Mleko w proszku odtłuszczone (51,0 g)
  • Mleko zagęszczone (skondensowane) niesłodzone (9,4 g)
  • Maślanka (4,7 g)
  • Mleko 3,2% tłuszczu (4,6 g)
  • Kefir (4,1 g)
  • Jogurt owocowy (4,0 g)
  • Jogurt naturalny (4,0 g)
  • Śmietana i Śmietanka (im więcej tłuszczu tym mniej laktozy: 3,0-4,0 g)
  • Serek wiejski (3,3 g)
  • Ser twarogowy (3,1 g)
  • Ser feta (1,0 g)
  • Ser topiony (1,0 g)
  • Sery żółte i pleśniowe (0,1 g)

Co z mlecznymi produktami fermentowanymi czyli jogurtem, kefirem i maślanką?

Ogólnie rzecz biorąc mleczne produkty fermentowane są lepiej tolerowane przez osoby z nietolerancją laktozy. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, w prawdziwym mlecznym napoju fermentowanym 20-30% pierwotnej zawartości laktozy jest rozkładana przez bakteryjną laktazę. W efekcie powstaje m.in. kwas mlekowy, któremu zawdzięczamy smak, konsystencję i część właściwości mlecznych napojów fermentowanych. Po drugie, uważa się, że część aktywności bakteryjnej laktazy zostaje zachowana podczas procesu trawienia (działa dalej). Po trzecie, w badaniach wykazano, że sama obecność bakterii fermentacji mlekowej może stymulować w jelicie aktywność laktazy. Po czwarte, ze względu na gęstą konsystencję mlecznych napojów fermentowanych.

W tym przypadku należy być jednak uważnym i bardzo dokładnie czytać etykiety – jeśli w składzie znajdziemy mleko w proszku, zawartość laktozy będzie większa niż w samym mleku a tym samym taki produkt nie będzie służył osobie z nietolerancją laktozy.

Jak jeść produkty mleczne aby lepiej je tolerować?

  1. Pij mleko małymi porcjami, do kilku posiłków w ciągu dnia.
  2. Mleko spożywaj jako dodatek do posiłku a nie jako osobny posiłek.
  3. Wybieraj tłuste produkty mleczne – mleko i mleczne produkty fermentowane.
  4. Wybieraj mleczne napoje fermentowane z żywymi kulturami bakterii, bez dodatku mleka w proszku.
  5. Zamień produkty mleczne tradycyjne na produkty mleczne o obniżonej zawartości laktozy – mleko i jogurty.
  6. Wypróbuj preparaty z laktazą.
  7. Unikaj ukrytych źródeł laktozy.

Nadal nie pomaga, może preparat laktazy?

Mimo, że większość Polaków, gdyby ich zapytać, stwierdzi że nie toleruje mleka, niewiele osób wie, że w aptekach dostępne są preparaty zawierające laktazę np. lactocontrol. Czy preparaty typu lactocontrol działają? I tu pojawia się pewien problem – deazaktywacja laktazy w żołądku… czyli w momencie gdy nie zdążyła jeszcze zadziałać a co za tym idzie już nie zadziała… Czy jest sens? Nie mam w tej kwestii doświadczeń, wolę proste kulinarne, opisane powyżej sztuczki 😉

Advertisements

11 Comments Add yours

  1. Nigdy nie miałam problemów z laktazą, mój organizm dobrze ją toleruje. A mleko i produkty mleczne uwielbiam

    1. nutriporta pisze:

      Tym lepiej dla Ciebie;-) ja tez uwielbiam produkty mleczne, poza mlekiem. Z praktyki wiem, że wiele osób unika mleka

  2. Ola pisze:

    Trafne spostrzeżenia. Ja nie toleruję laktozy i zauważyłam jeszcze dwie zależności: mleko w butelce toleruję lepiej niż mleko UHT w kartonie. No i sól. Np. ser feta ma niby mało laktozy, a ja go praktycznie w ogóle nie mogę jeść.

    1. nutriporta pisze:

      Dzięki za podzielenie się swoimi doświadczeniami. Ciekawa jestem różnicy miedzy mlekiem z butelki (pewnie chodzi o tzw. „świeże” czyli utrwalane mniej agresywnie) a UHT. sprawdzę. A w serze feta być może chodzi o jakieś dodatkowe składniki? Dzięki 😉

  3. Natalia pisze:

    Ten blog to skarbnica wiedzy dla osób chcących odżywiać się świadomie! ❤

    1. nutriporta pisze:

      Dziękuję 😉

  4. Ja też zaliczam się do wielu osób, które źle się czują po mleku. A tam lubię płatki z mlekiem! I nie wiedziałam, że są na to tabletki 🙂

    1. nutriporta pisze:

      Hej! Można też kupić mleko niskolaktozowe. Spróbuj też mleka o wyższej zawartości tłuszczu. Generalnie laktoza w posiłku stałym np. Płatki na mleku, jest lepiej tolerowana 😉

  5. jogosfera pisze:

    Ja po mleku nie czuje żadnego dyskomfortu, ale zawarłaś ciekawe informacje. Tylko, że zażywanie tabletek żeby jeść to czego w naturalny sposób nasz organizm nie toleruje uważam za przegięcie.

    1. nutriporta pisze:

      Ja nie zachęcam do tabletek – podałam naturalne sposoby na poprawę tolerancji laktozy 😉

  6. miłosz pisze:

    a ja bez enzymu mam uciążliwe dolegliwości:(
    Stosuję Lactaza prebi i jest dobrze, ale biada jak zapomnę

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s