10 powodów, dla których warto jeść brokuły

Zacznijmy od analizy zawartości składników odżywczych w brokułach (w 100 g):

Energia: 27 kcal

Węglowodany: 5,2 g

Białko: 3,0 g

Tłuszcz: 0,4 g

Błonnik pokarmowy: 2,5 g

Kwasy omega-3: 21 mg

Witamina C: 83 mg

Witamina A: 153 mcg

Witamina K: 102 mcg

Kwas foliowy: 63 mcg

Wapń: 48 mg

Żelazo: 0,9 mg

Związki siarki:

Jakie korzyści dla zdrowia z tego wynikają?

Brokuły

1.Brokuły są doskonałym źródłem błonnika

100 g brokułów dostarcza aż  2,5 g błonnika pokarmowego. Brokuły są dobrym źródłem błonnika pokarmowego niezależnie od tego czy zjadamy je na surowo, gotowane, pieczone, samodzielnie czy jako dodatek do potrawy.

2. Brokuły poprawiają trawienie

Błonnik zawarty w brokułach pomaga w zachowaniu prawidłowego funkcjonowania jelit.

3. Brokuły pomagają obniżyć stężenie cholesterolu we krwi

Poprawa gospodarki cholesterolowej brokułów również wynika z wysokiej zawartości błonnika pokarmowego. W tym przypadku związane jest to z frakcją błonnika rozpuszczalnego.

4. Brokuły maja pozytywny wpływ na zdrowie serca

Brokuły nie tylko zmniejszają stężenie cholesterolu we krwi ale też w jeszcze inny sposób działają pozytywnie na zdrowie układu krwionośnego. Wyniki badań wykazały, że sulforafan obecny w brokułach cofa uszkodzenia ścian naczyń krwionośnych. Poza tym witaminy z grupy B obecne w brokułach regulują stężenie homocysteiny. Homocysteina jest aminokwasem, który powstaje w organizmie jako metabolit m.in. mięsa. Zaburzenia jej metabolizmu zwiększają ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego.

5. Brokuły zapobiegają osteoporozie (niskiej gęstości mineralnej kości)

Brokuły w 100 g zawierają aż 48 mg wapnia, czyli niemal 5 % dziennego zapotrzebowania osoby dorosłej. Wapń jest głównym budulcem mineralnym kości.

6. Brokuły są korzystne dla osób przyjmujących suplementy witaminy D

Brokuły same w sobie nie zawierają właściwie witaminy D jednak ze względu na zawartość witamin K i A wpływają pozytywnie na metabolizm witaminy D. Ma to szczególne znaczenie dla osób, które przyjmują suplementy witaminy D – zapobiegają skutkom ubocznym suplementacji.

7. Brokuły zmniejszają katar alergiczny

Wyniki badań wskazują, że sulforafan, związek siarki zawarty w brokułach, łagodzi katar sienny. Sezon na alergii na pyłki powoli się rozpoczyna, każdy alergik powinien zatem włączyć do swojej codziennej diety brokuły.

8. Brokuły obniżają ryzyko nowotworów

Brokuły, oraz inne warzywa z rodziny krzyżowych (kapustnych) zmniejszają ryzyko raka płuc i jelita grubego.

9. Brokuły mają działanie odmładzające

Brokuły zawierają mnóstwo składników o działaniu antyoksydacyjnym, w tym witaminę C. Składniki antyoksydacyjne, inaczej przeciwutleniacze, są niezbędne do walki z wolnymi rodnikami uszkadzającymi strukturę tkanek.

10. Brokuły zmniejszają stany zapalne

Kemferol oral izotiocyjanidy zawarte w brokułach zmniejszają stany zapalne związane z alergią.  Ponadto brokuły zawierają pewne ilośc kwasów omega-3, które również mają działanie przeciw zapalne.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s