Dietoterapia depresji?

Dlaczego czarny pies? Bo czarny pies jest „maskotką” depresji.

Dieta odgrywa ważną rolę w depresji. Wszelkie niedobory mogą powodować pogłębienie depresji, odpowiednia dieta może poprawić stan chorego. Osobie w depresji trudno jest utrzymać regularne nawyki żywieniowe, ale musi być chociaż zachęcana do poprawnego odżywiania się. Jeśli dieta jest zaniedbana wraz z pogorszeniem zdrowia psychicznego, zdrowie fizyczne również może ulec pogorszeniu.

ZMIANY MASY CIAŁA

Poziom energii osoby chorej na depresję jest niski, często brak ochoty na jedzenie czegokolwiek. Powoduje to dalsze obniżenie energii. Osoby dotknięte depresją często zaniedbują swoją dietę.

Jednym z możliwych objawów jest zmniejszenie masy ciała. Chory nie odczuwa żadnych emocji a posiłkowi, nawet smacznemu, nie towarzyszy żadna przyjemność. Szczególnie narażone na to są osoby starsze, zwłaszcza że część z nich mieszka samotnie i ma dość ograniczone dochody i możliwości samodzielnego przygotowania odżywczych posiłków.

Z drugiej strony u części chorych pojawia się przeciwne zjawisko – tycie. Chory ma zwieszony apetyt, zmienia swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe a jego dieta zaczyna obfitować w „śmieciowe” jedzenie, spożywane często bez umiaru i w nieregularnych porach.

Osoba dotknięta depresją musi jeść. Powinny być to produkty utrzymujący wysoki poziom energii a także zapobiegające chudnięciu jak i tyciu. Aby osoby cierpiące na depresję zaczęły jeść prawidłowo, konieczne jest silne wsparcie.

WSKAZÓWKI

Białko

  • Jeden z aminokwasów zawartych w białku – tryptofan – jest bardzo ważny w leczeniu depresji.
  • Badania wykazały, że dodatek czystego tryptofanu do diety poprawia nastrój u osób z depresją.
  • Suplementów tryptofanu nie można kupić, możesz jednak włączyć do diety produkty bogate w tryptofan – mięso, ryby, jaja, sery, orzechy (z wyjątkiem orzeszków ziemnych), nasiona roślin strączkowych.
  • Dokładaj białko do każdego posiłku.
  • Łącz z węglowodanami – dla lepszego działania białka.

Niedobór serotoniny

  • Węglowodany zwiększają produkcję serotoniny mózgu .
  • Osoby z depresją podświadomie spożywają czekoladę lub produkty bogate w węglowodany. Dieta bogata w węglowodany pomoże w rekonwalescencji.

Niedobory witamin z grupy B zwłaszcza kwasu foliowego, tiaminy (B1), ryboflawiny (B2), niacyny, B6 i B12 oraz C

  • Jest to spowodowane nieodpowiednią dietą. Nadmierna ilość alkoholu jeszcze bardziej pogłębia ten stan. Dobra dieta pomoże. W niektórych przypadkach rozwiązaniem jest także przyjmowanie suplementów witaminowych.

Kwasy tłuszczowe omega-3

  • Niektóre tłuszcze są pomocne w leczeniu depresji. Dobrze jest zwiększyć spożycie kwasów tłuszczowych omega-3.
  • Jedz ryby przynajmniej 2 razy w tygodniu. Jeśli nie lubisz ryb, łykaj suplementy kwasów omega-3.  Upewnij się, że suplement stanowi mieszankę kwasów DHA i EPA.
  • Jeśli jesteś wegetarianinem, włącz do diety siemię lniane, soję i orzechy włoskie – stanowią roślinne źródło kwasów omega-3. dostępne są również suplementy kwasów omega-3 pochodzenia roślinnego.

A W PRAKTYCE, CO JEŚĆ GDY MASZ DEPRESJĘ?

Regularne posiłki

  • Organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje paliwa – odpowiednich posiłków
  • Dzień zaczynaj zawsze od śniadania – np. miseczki pełnoziarnistych płatków z mlekiem i owocami. Jest to szczególnie ważne jeśli przyjmujesz leki antydepresyjne – część z nich przyjętych na pusty żołądek może powodować zgagę.
  • W ciągu dnia jedz regularnie – co 3-4 godziny. Dzięki temu unikniesz nadmiernych skoków i spadków stężenia glukozy we krwi.
  • Jeśli pomiędzy posiłkami czujesz się głodny, sięgnij po przekąskę – owoce, orzechy.

Produkty pełnoziarniste

  • Pełnoziarniste produkty zbożowe, groch, fasola, soczewica, orzechy, nasiona, owocowe i warzywa są bogate w witamin i składniki mineralnych oraz dostarczają pokarm dla mózgu.
  • Są one trawione powoli co przyczynia się do lepszej kontroli stężenia i dostaw glukozy do mózgu.
  • Produkty te są również bogate w kwas foliowy i cynk, dwa składniki odżywcze, które wydają się być bardzo istotne w depresji.

Warzywa i owoce

  • Staraj się jeść co najmniej 5 porcji różnych owoców i warzyw dziennie, aby uzyskać wszystkie witaminy i minerały potrzebne.

Napoje

  • Pij przynajmniej 6-8 szklanek wody/innych napojów dziennie.

Kawa i napoje zawierające kofeinę

  • Kofeina pomaga zwiększyć poziomy energii i jest pomocna dla ludzi, którzy na skutek depresji mają niskie poziom energii. Pobudza układ nerwowy ale faktycznie utrudnia zdobycie dobrego wypoczynku w nocy.
  • W rzeczywistości może okazać się niekorzystna dla osoby z depresją osoby. Utrudnia zapadnięcie w głęboki, dający dobry wypoczynek sen. Kofeina może również zwiększyć poziom lęku. Lęk i depresja idą w parze.

Alkohol

  • Alkoholu jest szkodliwy w depresji. Osoba z depresją sięga po alkohol wierząc, że to rozwiąże jej problemy. Jest to błędne przekonanie. W przypadku depresji lepiej unikać alkoholu całkowicie, jeśli cierpią z powodu depresji.

Aktywność fizyczna a depresja

  • Łagodzenie stanów depresyjnych dzięki aktywności fizycznej jest znanym faktem.
  • Badania wskazują, że już 20 minut ćwiczeń w tygodniu redukuje stres, stany lękowe oraz zwiększa poziom szczęście i energii.
  • Pomocny jest każdy rodzaj aktywności, w tym również prace domowe.
Advertisements

One Comment Add yours

  1. No i kto by pomyślał, że dieta może mieć takie znaczenie na psychikę

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s