Czy kobieta karmiąca piersią może pić kawę?

Obecność kawy, czy raczej kofeiny, w diecie matki karmiącej jest częstym dylematem. Generalnie spożywanie produktów zawierających kofeinę, oczywiście z umiarem, jest bezpieczne podczas karmienia piersią.

Większość kobiet karmiących może bezpiecznie pić kawę, oczywiście w umiarkowanych ilościach. Dzieci poniżej 6 mca życia są bardziej wrażliwe na kofeinę. Podobnie dzieci matek nie pijących kawy w czasie ciąży reagują na kofeinę bardziej. Wraz z wiekiem wrażliwość na kofeinę dziecka zmniejsza się. 

Stężenie kofeiny, w przypadku wypicia kawy, w mleku matki jest stosunkowo niskie niewielkie (ok. 0,06-1,5% stężenia kofeiny w krwi matki) ze szczytem pojawiającym się ok. 1-2 h od spożycia kawy. Podobnie stężenie kofeiny w krwi dziecka będzie wielkie. Problemem jest to, że ze względu na niedojrzałość, kofeina kumuluje się w organizmie noworodka (tabela 1). Dopiero po ok. 3 mcu życia metabolizm kofeiny staje się bardziej efektywny.

Tabela 1. Okres półtrwania kofeiny

Wiek Okres półtrwania
Noworodki 65-130 h (2,7-5,4 dni)
3-5 mc Ok. 14 h
4-9 mc 3-7 h
Dorośli 3-7 h

Niektóre badania wskazują, że regularne picie kawy może zmniejszać stężenie żelaza w mleku. Amerykańska Akademia Pediatrii (APA) zaklasyfikowała kofeinę jako „meternal medication usually compatible with breastfeeding” czyli jako substancję, która z reguły nie przeszkadza w karmieniu piersią. Co ciekawe, kofeina bywa stosowana w leczeniu wcześniaków jako substancja przeciwdziałająca problemom z oddychaniem i to w dawkach znacznie przewyższających stężenie w mleku kobiet pijących kawę.

Źródła podają, że bezpieczna dla matki jak i dziecka, dzienna dawka kawy to ok.750 ml (300-750 mg). Przekroczenie tej dawki może spowodować pojawienie się u dziecka objawów nadmiernej stymulacji. Takie dziecko będzie grymaśne, jego oczy będą szeroko otwarte a drzemki rzadkie i krótkie. Tak naprawdę dawkę kawy, czy innych źródeł kofeiny, należy dostosować indywidualnie w zależności od reakcji, wieku i stanu zdrowia  dziecka.

Należy też pamiętać, że kawa nie jest jedynym źródłem kofeiny w diecie. Kofeina zawarta jest również w takich produktach jak herbata (czarna, zielona, czerwona, biała), czekolada, kakao, napoje typu cola, napoje energetyczne a także w niektórych lekach (np. niektórych tabletkach przeciwbólowych). Zawartość kofeiny jest różna w zależności od produktu (tabela 2).

Tabela 2. Zawartość kofeiny w wybranych napojach i produktach.

Produkt Kofeina [mg/100 g produktu)
Kawa rozpuszczalna 39
Kawa parzona 45
Herbata czarna parzona 26
Napoje energetyzujące z kofeiną i/lub guarany 11-35
Napoje typu cola 3-21
Czekolada 11-71

Innym problemem są również dolegliwości pojawiające się po całkowitym odstawieniu kofeiny. Mogą wystąpić bóle głowy i inne objawy. Problemy ze snem u dziecka związane z nadmiernym spożyciem kofeiny powinny minąć po kilku dniach, maksymalnie kilku tygodniach od eliminacji kofeiny z diety matki.

Warto również poruszyć kwestię wpływu kofeiny na produkcję mleka. Nie ma badań, które potwierdzałyby, że spożycie kofeiny ma negatywny wpływ na produkcję mleka. Co więcej, niektóre badania wskazują, że kofeina może wręcz stymulować produkcję mleka. Nie mniej jednak dziecko, które jest marudne z powodu kofeiny, może mniej chętnie pić z piersi a co może pośrednio zmniejszać produkcję mleka.

Na koniec należy podkreślić, że każde dziecko jest inne. Dzienna dawka kofeiny powinna być dostosowana do możliwości organizmu dziecka.

Źródła:

http://www.micromedex.com

http://www.izz.waw.pl

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s