Chlorofil w żywieniu

Dosłownie kilka dni temu Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie ogłosił nową piramidę żywieniową. Na jej samym dole (zaraz powyżej aktywności fizycznej), znajdują się warzywa i owoce. Oznacza to, że nasza dieta powinna bazować na warzywach i owocach. Ważne jest jednak również to jakie warzywa i owoce zjadamy. Dzisiaj piszę o zielonych warzywach liściastych a konkretnie o składniku nadającym im zieloną barwę, czyli chlorofilu. Jaką rolę pełni w naszej diecie? Czy chlorofil jest zdrowy?

Chlorofil jest substancją o krytycznym znaczeniu dla roślin. Można powiedzieć, że jego obecność dla roślin to sprawa życia i śmierci. Bierze on udział w procesie fotosyntezy polegającym na zamiennie energii słonecznej na energię chemiczną. To właśnie chlorofil „chłonie” energię słoneczną.

Ze względu na charakterystyczną, zieloną barwę, bardzo łatwo jest stwierdzić gdzie znajduje się chlorofil. Barwnik ten nadaje zielony kolor trawom, liściom i niektórym warzywom.  Tak naprawdę odzień zieleni jest różny w zależności od rodzaju chlorofilu, wypadkowa jest jednak soczysta zieleń. Zawartość chlorofilu w różnych warzywach jest różna, przykładowo:

Szpinak – 300-600 mg/100g

Oliwki – 30-300 mcg/100g

chlorophyll-greens-vegetablesBadania dotyczące zdrowotnych własności chlorofilu koncentrują się głównie na zagadnieniu nowotworów. Wykazano np. że chlorofil zapobiega uszkodzeniom struktury DNA przez aflatoksyny. Suplementacja chlorofiliną (cząsteczka chlorofilu w której jon magnezu zastąpiony został jonem miedzi) w dawce 100 mg, 3 razy dziennie przez cztery miesiące zmniejsza uszkodzenia DNA spowodowane aflatoksynami o 55%.  Taką ilość chlorofiliny znaleźć można w ½ filiżanki szpinaku.

GOTOWANIE A CHLOROFIL


 

Podczas gotowania zielonych warzyw, ich barwa zmienia się na szarozieloną. W trakcie ogrzewania chlorofilu, zwłaszcza w środowisku kwaśnym, atom magnezu znajdujący się w centrum cząsteczki chlorofilu zostaje zamieniony na atom wodoru. Tak zmodyfikowany chlorofil nosi nazwę feofityny.

Straty chlorofilu zachodzące podczas gotowania są znaczące. Po 20 minutach gotowania brokułów, zawartość chlorofilu zmniejsza się o 2/3.  Wyniki badan sugerują natomiast, że krótkie (do 5 minut), gotowanie na parze może zwiększać zawartość  łatwoprzyswajalnego dla organizmu chlorofilu.

heme-chlorophyll-bad

1913 roku niemiecki chemik Richard Willstatter odkrył, że budowa cząsteczki chlorofilu jest bardzo podobna do cząsteczki hemoglobiny. Hemoglobina jest czerwonym barwnikiem krwi biorącym udział w procesie oddychania. Podstawową różnica między cząsteczką chlorofilu i hemoglobiny jest metal znajdujący się w centrum pierścienia porfirynowego. W hemoglobinie jest nim żelazo natomiast w chlorofilu jest magnez.  Z tego względu zielone warzywa są bogate w magnez. 70% magnezu w ludzkim organizmie zdeponowane jest w kościach. Magnez wchodzi również w skałd cząsteczek ponad 300 enzymów.

CZY CHLOROFIL JEST ZDROWY?


 

  • Wspomaga układ odpornościowy

Chlorofilina, która jest pochodną chlorofilu, zwiększa liczbę i aktywność limfocytów B, T i makrofagów. Ponadto chlorofil wspomaga wzrost korzystnej mikroflory jelitowej.

  • Jest silnym antyoksydantem

Pomaga w neutralizowaniu wolnych rodników.

  • Ma własności antykancerogenne

W badaniach na zwierzętach i in vitro wykazano, że chlorofil ma własności antykancerogenne – zapobiega i spowalnia rozwój nowotworów, dezaktywuje kancerogeny, neutralizuje wolne rodniki. Badania dotyczyły przede wszystkim nowotworów wątroby, żołądka i jelita grubego.

  • Zmniejsza skutki uboczne chemioterapii

Chlorofilina łagodzi skutki uboczne leczenia cyklofosfamidem.

  • Zmniejsza ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego

Naukowcy wykazali, że chlorofil i jego pochodne spowalniają utlenianie cholesterolu LDL.

  • Wspomaga procesy detoksykacji

Chlorofil chroni organizm przed wieloma toksynami m.in. aflatoksyną która ma silne własności kancerogenne.

  • Wspomaga leczenie kamicy nerkowej

Chlorofil może zapobiegać tworzeniu szczawianu wapnia a tym samym zapobiegać kamicy nerkowej.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s