Czy dorośli powinni pić mleko?

Mleko jest jednym z najważniejszych składników diety. Dlaczego? Czy to prawda, że osoby dorosłe nie powinny pić mleka?Nabiał zawiera co najmniej 10 niezbędnych składników odżywczych, w tym witaminy A i B12, wapń, węglowodany, magnez, fosfor, potas, białko, ryboflawinę i cynk. Produkty mleczne są dobrze znane ze swojej roli budowaniu zdrowych kości.

Niestety mimo licznych korzyści zdrowotnych, produkty mleczne często są eliminowane z diety np. z powodu przekonania o tym, że są  sluzotwórcze, tuczące, powodują nietolerancję. Badania naukowe wskazują jednak, że jedzenie 3 porcji mleka i produktów mlecznych pomaga nie tylko w budowie i zachowaniu struktury kości ale również w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Stwierdzono, że u osób z niedoborem wapnia w diecie, zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie jest większa. Ponadto osoby te są bardziej narażone na tycie.

Zalecane jest spożycie 3 porcji produktów mlecznych w ciągu dnia. Jak to zrealizować?

  • 1 porcja mleka i produktów mlecznych to np.:
    • 1 szklanka mleka
    • 1 kubek jogurtu
    • 2 plastry sera
  • Śniadanie: płatki z mlekiem/kanapka z serem
  • Lunch: ser do sałatki
  • Przekąski: koktajle mleczne

Główne składniki mleka:

Składnik Funkcja
Białko Jest niezbędne do budowy i naprawy tkanek – mięśni i kości, buduje przeciwciała niezbędne do walki z infekcjami
Witamina A Bierze udział w tworzeniu kości i zębów, zapewnia nocne widzenie i zdrową skórę
Witamina B12/kwas foliowy Bierze udział w powstawaniu czerwonych krwinek
Witamina B6, ryboflawina,

kwas pantotenowy

Bierze udział w zamianie jedzenia w energię i tworzeniu tkanek
Niacyna Bierze udział w procesach wzrastania i rozwoju a także zamianie jedzenia w energię i tworzeniu tkanek
Tiamina Uwalnia energię z węglowodanów i jest niezbędna do prawidłowego wzrastania
Witamina D Zwiększa wchłanianie wapnia i fosforu
Wapo Bierze udział w tworzeniu kości i zębów, zapewnia ich zdrowie
Magnez Niezbędny do rozwoju kości, konwersji jedzenia w energię oraz regeneracji tkanek
Fosfor Bierze udział w tworzeniu kości i zębów, zapewnia ich zdrowie
Potas Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśni
Cynk Bierze udział w tworzeniu tkanek, w tym kości, oraz konwersji jedzenia w energię
Selen Składnik zapewniajmy prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego dzięki własnością antyoksydacyjnym
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s