Jedzenie – codziennie nowe wybory

Setki wyborów żywieniowych czeka na nas każdego dnia. Żywność stanowi przede wszystkim źródło energii, witamin, składników mineralnych itp. Jednak rzadko kiedy dokonując wyborów żywieniowych decydują walory odżywcze. U podłoża wyborów leży wiele innych czynników np. zasobność portfela, dostępność, styl życia, preferencje, stan psychiczny i potrzeby emocjonalne.

DOSTĘPNOŚĆ

Dostępność produktów spożywczych zależy od wielu uwarunkowań, w tym miejsca zamieszkania, czynników socjoekonomicznych, stanu zdrowia. Miejsce zamieszkania jest szczególnie ważne w przypadku krajów rozwijających się gdzie dostępne są produkty lokalne. Jeśli lokalne produkty są ubogie w jakieś składniki pokarmowe, dieta całej populacji będzie niedoborowa. W przypadku krajów zachodnich, możliwość transportu i przechowywania, sprawia że możemy codziennie jeść praktycznie wszystko.

To że jakiś produkt dostępny jest w sklepie nie oznacza, że jest on dostępny dla każdego. Na wybory żywieniowy wpływa także zasobność portfela, styl życia, poziom wykształcenia. Przykładowo: kupujemy tylko to na co nas stać, jeśli nie mamy samochodu, kupujemy tylko tyle ile możemy donieść do domu, jeśli nie mamy czasu na gotowanie kupujemy dania wymagające jedynie podgrzania, zamawiamy coś na wynos lub jemy w restauracji.

Również stan zdrowia wpływa na to co kupujemy. Przykładowo, osoby uczulone na jakiś produkt, nie klupują go.

CZYNNIKI KULTUROWE I RODZINNE

Nawyki i preferencje żywieniowe wynoszone są jako element dziedzictwa rodzinnego, kulturowego, narodowego. W Japonii podstawą posiłków jest ryż, podczas gdy we Włoszech podstawę taką stanowi makaron. To co jemy w dzieciństwie wpłynie na to jakie wybory będziemy w dorosłości. Jeśli mam nigdy nie gotowała na obiad szpinaku, jako dorosły nawet nie pomyślisz o tym aby zjeść szpinak. Dorastając w Azji czy Afryce, owady wydadzą ci się całkiem apetyczne podczas gdy w kulturze zachodniej uznane są one za zanieczyszczenie żywności.

Czym jest wigilia bez karpia, Wielkanoc bez jajka a Święto Niepodległości bez rogala marcińskiego?. Każdy z nas kojarzy święta z określonymi daniami obecnymi w domu, tradycji religijnej i kulturowej. .   Żydzi i Muzułmanie nie jedzą wieprzowiny. Hindusi nie jedzą wołowiny. Nawet jeśli nie przestrzegamy zasad religii, pewne nawyki zostają. Żydzi którzy w dzieciństwie, zgodnie z zasadami koszerności, nie jedli mięsa i mleka w jednym posiłku, w wieku dorosłym mimo braku koszerności, nie będą jeść mleka do obiadu.

AKCEPTACJA SPOŁECZNA

Jedzenie jest w centrum większości wydarzeń społecznych. Spotykamy się z przyjaciółmi w restauracji na obiedzie czy na kawie. Stół jest jedną z głównych platform komunikacji rodzinnej ale też biznesowej podczas spotkań po godzinie. Wydarzenia społeczne również wpływają na nasze wybory żywieniowe. Na obiedzie u przyjaciół, pod wpływem namów czy aby nie zrobić komuś przykrości,  możemy zjeść coś czego normalnie byśmy nie wybrali.

PREFERENCJE

Jemy to co nam najbardziej smakuje. Czynniki religijne, społeczne itp. mogą kierunkować nasze wybory, jednak decyduje to jakie smak, zapach, teksturę preferujemy. Nie jest łatwo wykreślić z jadłospisu swoich największych przysmaków. Decydują tu również nasze przekonania – wegetarianin nie zje niczego co zawiera mięso, ekolog będzie unikał żywności indywidualnie pakowanej (np. osobne opakowanie dla każdego ciastka w opakowaniu zbiorczym).

CZYNNIKI PSYCHOLOGICZNE I POTRZEBY EMOCJONALNE

Jedzenie reprezentuje przyjemność, miłość i bezpieczeństwo. Skojarzeń tych uczymy się już jako niemowlęta gdy wtuleni w ramiona matki karmi nas piersią. Gdy chorujemy w dzieciństwie dostajemy ciepłą herbatę i rosół. Używamy jedzenia także jako nagrody – za dobre oceny rodzice zabierają nad na lody. Jedzenie może być tez karą – gdy w dzieciństwie zachowywaliśmy się nieodpowiednio szliśmy spać bez kolacji. Również to co myślimy o sobie zależy od tego jak jemy. Gdy odżywiamy się zdrowo mamy o sobie dobra opinię. Jedzenie wyraża także to jak się czujemy. Gdy jest nam smutno sięgamy po czekoladę.

ZDROWIE

Na wybory żywieniowe wpływa to jakie produkty uważamy za zdrowe. Np. ktoś może jeść produkty o niskiej zawartości węglowodanów jeśli uzna że pomogą mu one schudnąć. możesz ograniczyć ilość czerwonego mięsa jeśli dbasz o zdrowie serca. 43% respondentów twierdzi że dokonało zmian w swojej diecie aby była ona zdrowsza, 38% twierdzi natomiast, że wie jak powinna wyglądać zdrowa dieta ale z jakiś powodów nie jest w stanie jej przestrzegać.

REKLAMY

Siła perswazji mediów jest większa niż myślisz. Marketerzy znają doskonale motywy twoich wyborów i potrafią je skutecznie wykorzystać przy planowaniu przekazu marketingowego.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s