Jak nie przytyć w Święta a przy tym dobrze zjeść?

Tradycyjnie na wigilijnym stole powinno znajdować się 12 potraw, tyle samo ilu było apostołów.  Obowiązkowo powinny zawierać: suszone owoce, grzyby, ziarna i nasiona.

Nie przytyć w Święta a przy tym dobrze zjeść? To wcale nie jest trudne.

ZUPY

W Polsce jada się głównie barszcz, zupę grzybową i rybną. Niegdyś najpowszechniejszą zupą była zupa migdałowa.

barszcz => zrezygnuj z uszek lub pasztecików

zupa grzybowa => wyeliminuj śmietanę (można ją zastąpić jogurtem naturalnym) i łazanek.

zupa migdałowa  => zrezygnuj z niej

Bonus (barszcz)

  • potas i betacyjaniny z buraków

RYBY

Ryby są jednym z najważniejszych elementów kolacji wigilijnej. Symbolizują płodność i rodzące się życie. Mają przypominać nam o chrzcie świętym. Najpopularniejszą rybą jest oczywiście karp jadany na wszystkie możliwe sposoby: smażony, pieczony, gotowany i w galarecie.

Karp:

Najlepszy wybór => karp pieczony lub w galarecie,

Najgorszy wybór =>  smażony w panierce, w śmietanie

Inne ryby:

Śledź jest dość tłusty (choć bogaty w zdrowe kwasy omega-3) – nie trzeba dodawać do niego oleju, majonezu ani śmietany. Zastąp je jogurtem lub podaj rolmopsy w occie.

Ryba po grecku: rybę podsmaż w niewielkiej ilości tłuszczu, warzywa uduś bez tłuszczu

Ryby piecz bez dodatku tłuszczu

Bonus:

Pełnowartościowe białko, witamina D, witamina B12, kwasy omega-3 (w rybach morskich)

PIEROGI:

  • Razowa mąka zamiast białej.
  • Cienko rozwałkowane ciasto
  • Gotowane a nie smażone
  • Farsz bez dodatku zbędnego tłuszczu
  • Pierogi ruskie – chudy ser, duszona cebula, ziemniaki ugotowane w mundurkach
  • Pierogi z kapustą i grzybami – gotowana kapusta, gotowane grzyby, duszona cebula

DANIA Z KAPUSTĄ:

Obok ryb, zajmują jedne z najważniejszych miejsc na wigilijnym stole. Najpopularniejszymi potrawami z kapusta są pierogi, groch z kapustą (groch ma chronić przed chorobami a w połączeniu z kapustą zapewnić urodzaj, kapusta ma budzić przyrodę do życia), bigos, łazanki i kapusta z grzybami (grzyby mają ułatwiać kontakt z duszami zmarłych).

  • najlepsze => kapusta z grzybami, ewentualnie jarski bigos (bez lub z minimalnym dodatkiem tłuszczu)
  • groch z kapustą
  • unikaj pierogów z kapustą i grzybami, pasztecików

Najlepsze dodatki: chude mięso, odrobina czerwonego wina, bez dodatku zbędnego tłuszczu

Bonus:

  • kapusta bogata jest w: potas, wapń, kwas foliowy, witamina C
  • grzyby obfitują w: związki tiolowe, błonnik, witaminy A, B1, B2

MIĘSA:

  • Pieczone a nie smażone
  • Drób bez skóry
  • Minimalny potrzebny dodatek soli
  • Odkroić widoczny tłuszcz

CIASTA:

Najpopularniejszymi ciastami wigilijnymi są piernik i makowiec. Piernik pochodzi z Niemiec. Pierwsze polskie pierniki, Katarzynki, pieczone były w Toruniu już w XVIII wieku. Posag zamożnej panny w tamtych czasach obowiązkowo musiał zawierać porcję ciasta piernikowego.

  • Jeśli nie chcesz przytyć (ale pamiętaj, że nie schudniesz), możesz ich jedynie spróbować – każdego, ale po trochu.
  • Makowiec i keks będą nie tylko ucztą dla zmysłów, ale także źródłem błonnika.
  • Jeśli piernik to twoje ulubione ciasto ze smakiem i bez wyrzutów sumienia pozwól sobie na cienki plasterek.
  •  Zrezygnuj z lukru

DANIA Z MAKIEM

  • Kutia i makiełki (kluski z makiem), ze względu na duży dodatek miodu, są bardzo kaloryczne.
  • Możesz sobie na nie pozwolić, ale w niedużych ilościach..
  • W przypadku makowca zrezygnuj z ½ śmietany i masła w przepisie.

Bonus

  • Makowiec, makiełki: wielonienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik, cynk, wapń, magnez i żelazo z maku
    • Kutia: błonnik z orzechów i suszonych owoców, witamina E, cynk i potas z orzechów.

NAPOJE

  • Zrezygnuj z kalorii w płynie – soków i alkoholi (szczególnie tych wysokoprocentowych).
  • Możesz pozwolić sobie na lampkę czerwonego wina do posiłku. Raz. Jeśli wypijesz więcej – przyjmiesz puste kalorie, a jeszcze trudniej będzie ci się oprzeć kalorycznym daniom.

Tradycyjny kompot z suszu

  • przygotuj bez cukru. Suszone owoce same w sobie są dość słodkie.
  • Pamiętaj, kompot z suszu dzięki swojemu lekko przeczyszczającemu działaniu, pomoże Ci strawić kolację wigilijną
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s