Nakarm swoje geny: jak geny reagują na dietę

Gdyby twoje geny mogły mówić, na pytanie jaka dieta najlepiej ci służy, odpowiedziałyby że powinieneś jeść 1/3 białka, 1/3 tłuszczu i 1/3 węglowodanów. Do takich wniosków doszli norwescy badacze z Norvegian University of Science and Technology.

 Pacjenci i metody

W badaniu wzięły udział osoby z niewielką nadwagą. Dostawały one diety o różnych składach a następnie badano wpływ diety na ekspresję genów. Przez pierwsze 6 dni osoby badane otrzymywały dietę dostarczająca 65% energii z węglowodanów, 15% z białka i 20% z tłuszczu. Następnie przez tydzień osoby badane nie stosowały żadnej diety. Ostatnim etapem była dieta dostarczająca 30% energii z węglowodanów, 30% z białka i 40% z tłuszczu. Przed i po każdym z okresów diety od ochotników pobrano próbki krwi. Energetyczność diety była tak dobrana, aby masa ciała badanych osób nie zmieniała się. dzienna racja pokarmowa podzielona była na 6 posiłków.

 Problemy

Badacze projektując badanie napotkali na kilka zasadniczych problemów. W celu uniknięcia wątpliwości uwzględniono kilka czynników.

Zawartość tłuszczu i kwasów omega-3 iomega-6: Niezależnie od okresu diety ( a tym samym zawartości tłuszczu), racja pokarmowa zawierała taką samą ilość kwasów omega-3 i omega-6.

Różnice w ekspresji genów między osobami – każdy z badanych stosował wszystkie rodzaje diety a tym samym sam dla siebie był kontrolą.

Ekspresja genów, obrazowo mówiąc, to tłumaczenie informacji zawartej w kodzie genetycznym na język białek. Białka budują błony a także pełnią funkcje enzymów, hormonów. Tradycyjna dieta, dostarczająca w 65% węglowodanów, powodowała że wiele klas genów pracowało „ponadwymiarowo”. Zjawisko to dotyczyło genów zaangażowanych w procesy zapalne, powstawanie chorób układu sercowo-naczyniowego, niektórych nowotworów, demencję, cukrzycę typu 2 czyli choroby związane ze stylem życia.

 Wyniki badania rzucają nieco inne światło na dotychczasowe zalecenia dietetyczne.

Zdaniem dr Johannes zarówno diety niskowęglowodanowe jak i wysokowęglowodanowe są złe. Z drugiej jednak strony dieta niskowęglowodanowa jest bliższa naszej naturze. Dieta nie powinna dostarczać więcej niż 40% energii z węglowodanów. W innym razie stymulowana jest synteza genów sprzyjających przewlekłym stanom zapalnym. Konsekwencje przewlekłego stanu zapalnego są poważniejsze niż ostrego. Skóra staje się zaczerwieniona, organizm zatrzymuje wodę w organizmie, sprawność intelektualna jest mniejsza.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s