Dynia na Halloween

Czy wiesz że dynia (trochę faktów…):

  • pochodzi z Ameryki Środkowej
  • uprawiana jest na wszystkich kontynentach poza Antarktydą
  • należy do rodziny dyniowatych
  • jest owocem
  • dynia z reguły jest pomarańczowa ale może być też żółta, zielona lub biała

W kuchni…

  • może z niej zrobić zupę, upiec ciasto
  • początkowo wykorzystywana była jako wierzch a nie nadzienie ciasta
  • w medycynie tradycyjnej zalecana była do wybielania piegów i leczenia ukąszeń wężów
  • kwiaty dyni są jadalne
W jadłospisie…
  • w 90% składa się z wody
  • jest niskokaloryczna. 100 g dyni dostarcza tylko 26 kcal
  • nie zawiera nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu (podobnie jak wszystkie produkty pochodzenia roślinnego)
  • jest bogata w błonnik pokarmowy
  • dostarcza substancji antyoksydacyjnych takich jak witamina A, C i E
  • 100 g dyni w niemal 250% zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę A. Witamina A to zdrowe skóra, wzrok a także mniejsze ryzyko nowotworów płuc i jamy ustnej
  • jest doskonałym źródłem polifenoli alfa i beta karotenu a także kryptoksantyny, luteiny i zeaksantyny
  • dostarcza sporych ilości witamin z grupy B (kwas foliowy, niacyna, witamina B6, tiamina) i kwasu pantotenowego
  • jest bogata w składniki mineralne – miedź, wapń, potas i fosfor
2 Comments Add yours

  1. piwonia pisze:

    dzieki za posta. ja jestem wielka fanka dyni, a moja druga polowa przyrzadza ja doskonale na tysiac roznych sposobow. dziwni mnie jednak, jak malo popularna jest ta roslina w kuchni polskiej. w czasach mojej mamy z dyni wyskubywalo sie pestki a reszte zjadaly krowy! od tego okresu tyle sie mienilo, ze krowy sa bardziej tuczone, a dynia nadal rzadko trafia na nasze stoly!

  2. miłosz pisze:

    ale że dynia ma tyle wody? I nie jest ogórkiem:)

Skomentuj

