Październik miesiącem profilaktyki nowotworów piersi

17 października obchodzimy Dzień Walki Z Rakiem Piersi. Rak piersi jest najczęstszym nowotworem wśród kobiet i drugim co do częstości na wiecie. Częstość występowania raka piersi jest częstsza w krajach zachodnich. Dieta, podobnie jak w przypadku innych chorób, pełni istotna rolę w profilaktyce nowotworów piersi.

  • Zadbaj o prawidłową masę ciała

Otyłość u kobiet po menopauzie zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi aż o 50%. Przyczyną tego jest prawdopodobnie zwiększone stężenie wolnego estradiolu, który jest zaangażowany w powstawanie nowotworów piersi. U kobiet przed menopauzą otyłość nie zwiększa ryzyka nowotworów piersi. Nie zwalnia to jednak z obowiązku utrzymania właściwej masy ciała. Po menopauzie tendencje do tycia zwiększają się.

  • Ogranicz alkohol

Alkohol jest udowodnionym czynnikiem ryzyka nowotworów piersi. 1 drink dziennie (równowartość 10 g alkoholu etylowego) zwiększa ryzyko o 7%. Wyniki badań wskazują, że negatywne działanie alkoholu można w pewnym stopniu zniwelować zwiększając spożycie kwasu foliowego.

  • Regularnie ćwicz

Regularne ćwiczenia, przynajmniej przez 6 godzin w tygodniu, zmniejszają ryzyko nowotworów piersi i o 23%. Jednak już aktywna praca w domu ma działanie profilaktyczne.

  • Ogranicz tłuszcz w diecie do 20% dziennej podaży energii

Wyniki badań wskazują, że wysokie spożycie tłuszczu (przekraczające 40% dziennej podaży energii) zwiększa ryzyko nowotworu piersi. Korzystniejsze jest mniejsze spożycie tłuszczu (ok. 20% dziennej podaży energii).

  • Ogranicz tłuszcze nasycone w diecie

Ważna jest nie tylko ilość ale także jakość tłuszczu zawartego w menu. Unikaj tłustego mięsa które dostarcza nasyconych kwasów tłuszczowych. Włącz do diety orzechy, nasiona, awokado, oliwę, olej rzepakowy zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe. W diecie dostarczającej 2000 kcal dziennie zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych nie powinna być większa niż 15 g.

  • Jedz warzywa i owoce 5 razy dziennie

Warzywa i owoce dostarczają fito związki i antyoksydanty. Składniki te chronią komórki przed uszkodzeniem. Wyniki badań w odniesieniu do profilaktyki nowotworów piersi nie są jednoznaczne, jednak warzywa i owoce są ważne w profilaktyce chorób cywilizacyjnych.

  • Ogranicz mięso

Przetwarzaniu mięsa w wysokich temperaturach towarzyszy powstawanie amin heterocyklicznych, łączonych z wieloma rodzajami nowotworów. Ryzyko nowotworów jest większe u osób które jedzą mięso, zwłaszcza czerwone i długo poddawane obróbce termicznej, częściej niż 4 razy w tygodniu. Pieczenie, gotowanie i duszenie mięsa są bezpieczniejsze niż smażenie i grillowanie.

  • Witamina D

Niedobory witaminy D powiązane są z wieloma rodzajami nowotworów, w tym piersi. Produkty bogate w witaminę D to przede wszystkim ryby. Jednak głównym źródłem witaminy D w organizmie jest skórna fotosynteza. Witamina D jest syntezowana w skórze pod wpływem słońca.

  • Fitoestrogeny

Fito estrogeny to związki pochodzenia roślinnego o budowie podobnej do estrogenu. Najlepiej przebadane są isoflawonole, fitoestrogeny zawarte w produktach sojowych. Fitoestrogeny zawarte są również w siemieniu lnianym.

Pamiętaj jednak, dieta to nie wszystko. Regularnie badaj swoje piersi – raz w miesiącu samodzielnie w domu, raz na pół roku u lekarza (po miesiączce). Jeśli nie ukończyłaś 35 lat, raz w roku poproś o USG piersi. Po ukończeniu 35 roku życia zalecana jest mammografia, na początku co 2 lata a po 50 roku życia co rok.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s