Ziemniaki – dietetyczne czy nie?

Ziemniaki pochodzą z Peru. Inkowie uprawiali ponad 800 odmian ziemniaków. Hiszpanie przywieźli ziemniaki do Europy gdzie szybko stały się jednym z podstawowych elementów diety. Wiele osób, szczególnie podczas diety odchudzającej, unika ziemniaków, błędnie obwiniając je za tycie. Nie jest to jednak prawdą. Ziemniaki są zdecydowanie dietetyczne i o tym właśnie będzie ten wpis.

CHARAKTERYTYKA ŻYWIENIOWA

Kaloryczność: umiarkowana

Zawartość białka: umiarkowana

Białko zawarte w ziemniakach jest ubogie w metioninę i cysteinę. Z tego też powodu najlepiej podawać je z mięsem/produktami mlecznymi które uzupełnią posiłek w brakujące aminokwasy.

Zawartość tłuszczu: niska

Zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych: niska

Zawartość cholesterolu: brak

Zawartość węglowodanów: wysoka

Ziemniaki są szczególnie bogate skrobię, która jest węglowodanem złożonym wolno trawionym w jelicie dzięki czemu energia z niej uwalniana jest powolnie

Zawartość błonnika: wysoka

Błonnik zapewnia długotrwałe  uczucie sytości. Ziemniaki zawierają błonnik rozpuszczalny – pektyny (miąższ) oraz błonnik nierozpuszczalny – celuloza i lignina (głównie w skórce)

Zawartość witamin: C (najwięcej tuż pod skórką), kwas foliowy, z grupy B (witamina B6)

Przechowywanie ziemniaków zmniejsza w nich zawartość witaminy C: przez 3 miesiące o 1/3 a przez 6 miesięcy o 2/3. gotowane w łupinach zachowują więcej walorów odżywczych, szczególnie witaminy C

Zawartość składników mineralnych: potas

Inne: Przeciwutleniacze

Zastosowania medyczne:

  • zaawansowana niewydolnością nerek

U pacjentów z zaawansowaną niewydolnością nerek, gdzie wymagana jest dieta o niskiej zawartości białka, stosuje się dietę ziemniaczaną. Dieta składa się głównie z ziemniaków a także 120 g masła, 50 g cukru oraz 300 g owoców i warzyw. Na bazie powyższych składników przygotowuje się wszystkie posiłki.  Dla większego urozmaicenia stosuje się różne techniki kulinarne.

  • choroby układu krążenia
  • choroby układu trawienia

Sok z surowych ziemniaków stasowany jest w tradycyjnej medycynie w leczeniu wrzodów i reumatyzmu. Nieprzyjemny smak zabija miód, marchew lub sok z cytryny.

  • Łagodzenie wysypek

Skrobia ziemniaczana, podobnie jak skrobia kukurydziana, może być używana jako puder. Kąpiel z dodatkiem skrobi ziemniaczanej doskonale łagodzi objawy wysypki. Ze względu na swoje własności wysuszające, skrobia ziemniaczana może być używana jedynie na mokrą wysypkę.

  • Zapobieganie szkorbutowi

Wszystkie owoce cytrusowe są doskonałym źródłem witaminy C, zapobiegającej pojawieniu się szkorbutu, który związany jest z niedoborami witaminy C

Możliwe skutki uboczne

  • Zatrucie solaniną

Ziemniaki, obok bakłażana, papryki, pomidorów i niektórych grzybów należą do rodziny psiankowatych.  Rośliny z rodziny psiankowatych produkują naturalne neurotoksyny – glikoalkaloidy.  Neurotoksyną produkowaną w ziemniakach jest solanina. Obecna jest ona w zielonych częściach ziemniaka. Światło stymuluje jej produkcję. Ziemniaki przechowywane w ciemności nie produkują dużych ilości solaniny. Należy jednak pamiętać, że solanina zawsze produkowana jest syntetyzowana w pewnych ilościach. Solanina jest odporna na działanie temperatury i nie rozpuszcza się w wodzie – zawartość solaniny w ziemniakach nie zmniejsza się po ugotowaniu.  Najbezpieczniej jest odrzucać wszystkie kiełkujące ziemniaki lub te z zielonymi plamami na skórce.

  • Kancerogenność

Badania wskazują, że podgrzewanie produktów bogatych w skrobię (ziemniaki i ziarna) do bardzo wysokich temperatur powoduje powstawanie akryloamidu. Aktualnie nie ma dowodów, że zawartość akryloamidu w chipsach ziemniaczanych niesie znaczące zagrożenie dla zdrowia. Tworzenie akryloamidu można obniżyć dzięki moczeniu ziemniaków przed ugotowaniem. Frytki najlepiej piec samemu w piekarniku.

Diety które ograniczają spożycie ziemniaków: niskowęglowodanowa, niskosodowa (chipsy itp.)

Czy ziemniaki tuczą?

Węglowodany są podstawowym źródłem energii dla organizmu. Ziemniaki, czy też inne produkty bogate w węglowodany nie są tuczące. Jednak jeśli starasz się schudnąć, pamiętaj o umiarze i o tym w jakiej kompozycji zjadasz ziemniaki. Dodatkami zakazanymi są tłuste sosy, sery, śmietana oraz tłuszcz (w tym masło).

Najlepszy sposób podania: gotowane lub pieczone z dodatkiem mięsa lub produktów mlecznych dla uzupełnianie brakujących aminokwasów.

Jak przechowywać: w suchym i chłodnym miejscu (powyżej 10 st.C – dla uniknięcia rozpadu skrobi do glukozy), bez dostępu światła.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s