S jak sushi, s jak szczupła

Sushi zjadane w rozsądnych ilościach może stanowić część zbilansowanej diety. Składające się z ryżu, świeżych ryb i warzyw sushi jest doskonałym źródłem składników mineralnych, witamin, kwasów omega-3 a przy tym nie dostarcza zbyt wielu kcal. Wartość odżywcza i energetyczna sushi zależy od kompozycji użytych składników. W menu restauracji znajduje się kilka rodzajów sushi:

  • Maki  – ryż z dodatkami zwinięty w płaty wodorostów
  • Uramaki – maki na odrót – płat wodorostów z dodatkami zawinięty w ryż, często obtoczone w sezamie
  • Temaki – sushi zwijane ręcznie na kształt rożków
  • Nigiri – wałeczek ryżu z nałożonym na wierzch kawałkiem ryby/krewetką

Ryby

Ryby i owoce morza są doskonałym źródłem chudego białka. Dostarczają składników mineralnych: żelazo, cynk, wapń, magnez, jod, selen, fosfor i potas, witamin: A, D, z grupy B. tłuste ryby są ponadto doskonałym źródłem kwasów omega-3: EPA, DHA, które są rzadko spotykane w innych produktach spożywczych.

Wodorosty

Wodorosty należą do jednych z bardziej zdrowych produktów spożywczych. Dostarczają pierwiastków śladowych, enzymów, witamin A, C, D, E, K. Mają korzystne działanie na układ nerwowy, dokrewny i trawienny. Nori w które zawijane są kawałki sushi, zawierają niewiele kcal – ok. 13 w 1 płacie.

Ryż i warzywa

Wartość odżywcza sushi w dużej mierze zależy od rodzaju użytego ryżu. Lepki biały ryż jest co prawda stosunkowo niskokaloryczny jednak równocześnie nie dostarcza zbyt wielu witamin i składników mineralnych. Zawiera pewne ilości żelaza, manganu, magnezu i fosforu.

Warzywami najczęściej spotykanymi w sushi są ogórek, awokado, pory i algi. Ogórek i pory są bogate w witaminę C. awokado dostarcza znacznych ilości kwasów omega-3, witamin E i K, kwasu foliowego i potasu. Algi zawierają znaczne ilości witamin, składników mineralnych i enzymów.

Dodatki

Sushi z reguły podawane jest z imbirem, wasali i sosem sojowym. Imbir i wasali są naturalnymi stymulantami, mającymi korzystne działanie na układ pokarmowy i ogólny stan zdrowia. Sos sojowy niestety zawiera sporo sodu, powinny go unikać osoby mające problemy z podwyższonym ciśnieniem tętniczym krwi.

Reklamy

2 Comments Add yours

  1. Bartek pisze:

    Uwielbiam sushi. Bardzo fajny artykuł. A pani jakie typy sushi najbardziej lubi. Jest tez jakiś bar który Pani poleca?:)

  2. Justice pisze:

    cuanto seentmiinto llevas dentro amiga!! Gracias por mostrarnos un poco. Nigger: Yo uso expresiones argentinas, mexicanas y hasta gringas, todo depende de con quien hable. me encanta el español y sus modismos. Al punto que mis amigos foráneos siempre me dicen: parece que fuése de aquí jajaja.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s