Raw food – „surowa” dieta

Dieta Raw food (w tłumaczeniu dosłownym na język polski – surowa dieta)  jest oparta o nieprzetworzone i niegotowane produkty pochodzenia roślinnego. Zabronione jest podgrzewanie produktów spożywczych powyżej 47 st C jako, że ma to niszczyć naturalnie zawarte w żywności enzymy, które mogą wspomagać procesy trawienia i wchłaniania. Gotowanie ponadto zmniejsza walory odżywcze. Z tego też powodu 75% diety powinno być spożywane w postaci nie poddanej obróbce termicznej powyżej 47 st C.

Dopuszczalne produkty spożywcze:

  • warzywa, owoce (świeże i suszone), świeże soki owocowe i warzywne
  • kiełki, nasiona, orzechy, ziarna, nasiona roślin strączkowych, młode mleko kokosowe
  • wodorosty
  • woda.

Dopuszczalne techniki kulinarne:

  • kiełkowanie (kiełkownik)
  • sokowirowanie (sokowirówka)
  • suszenie (dehydrator)
  • miksowanie w blenderze (blender).

Korzyści (wg zwolenników)

W rzeczywistości dieta Raw food zawiera mniejsze ilości kwasów tłuszczowych trans i nasyconych niż dieta tradycyjna. Ponadto jest bogata w naturalne fito związki, składniki mineralne (potas, magnez), witaminy (kwas foliowy), błonnik a uboga w sód. Takie parametry diety sprawiają, że może one pełnić funkcję w profilaktyce chorób serca, cukrzycy i chorób nowotworowych.

  • Zwiększony poziom energii
  • Poprawa wyglądu skóry
  • Lepsze trawienie
  • Utrata masy ciała
  • Zmniejszenie ryzyka chorób serca

Skutki uboczne

Część z nich jest efektem detoksykacji organizmu, zwłaszcza jeśli wcześniej stosowana dieta obfitowała w kawę, cukier, mięso i produkty wysokoprzetworzone. Do tych objawów należą bóle głowy, nudności, zachcianki utrzymujące się przez kilka dni.

Ponadto podczas stosowania takiej diety pojawić się mogą niedobory:

  • Składników mineralnych: żelaza, wapnia
  • Witamin: B12
  • Białka
  • Energii

Kto nie powinien stosować tej diety:

  • Dzieci
  • Kobiety w ciąży i w czasie laktacji
  • Osoby z anemią
  • Osoby obarczone zwiększonym ryzykiem osteoporozy

Krytycy diety Raw food przekonują jednak, że po pierwsze enzymy zawarte w żywności nie są wcale potrzebne do trawienia a po drugie obróbka termiczna zwiększa przyswajalność składników odżywczych. Warto również pamiętać o teorii wysuniętej przez  zgodnie z którą rozwój cywilizacji możliwy był dzięki wynalazkowi gotowania, które znacznie poprawiło stan odżywienia naszych praprzodków.

 

Advertisements

2 Comments Add yours

  1. Zuzanna pisze:

    nie słyszałam o tej diecie.

    http://zyciepiszehistoriee.blogspot.com/

    Pozdrawiam Zuzia 😉

    1. nutriporta pisze:

      W pewnym sensie w ideę diety wpisują się modne od kilku lat zielone koktajle. Zapraszam na fb: https://www.facebook.com/nutrigopl/

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s