Dieta Dukana

Plan diety został opracowany przez francuskiego lekarza Pierra Dukan’a (stąd nazwa) a opisany w książce „Je ne sais pas maigrir” (polski tytuł: Nie potrafię schudnąć, premiera: 4.17.2008). Dieta oparta jest głównie na produktach białkowych a sam plan podzielony jest na 4 fazy: ataku, naprzemienna, utrwalenia i stabilizacji.

Dla kogo? Przede wszystkim dla fanów mięsa i nabiału.

Dla kogo nie? Weganie, wegetarianie, kobiety ciężarne i karmiące, osoby z chorobami nerek i wątroby

Zalety

  • Stosunkowo łatwa – nie wymaga liczenia kalorii
  • umożliwia utratę zbędnych kilogramów

Wady

  • bardzo restrykcyjna, co po jej zakończeniu może skutkować szybkim odzyskaniem utraconych kilogramów
  • ze względu na wysoką zawartość mięsa – wysoka cena
  • wpływa na życie towarzyskie

Korzyści

  • początkowo dając bardzo dobre efekty motywuje do odchudzania
  • zachęca do aktywności fizycznej

Zagrożenia

  • może być niebezpieczna dla osób zagrożonych zaburzeniami równowagi elektrolitycznej
  • szczególnie na początku może powodować zmęczenie i wahania nastroju
  • ze względu na wysoką zawartość produktów pochodzenia zwierzęcego – podwyższone stężenie cholesterolu we krwi
  • ze względu na wysoką zawartość białka – dna moczanowa
  • ze względu na niską zawartość błonnika – zaparcia
  • ze względu na niską zawartość węglowodanów – kwasica metaboliczna
  • niedobory składników mineralnych i witamin
  • ze względu na głód węglowodanów i tłuszczu wywołanie objawów grypy – bóle głowy, nudności, senność, drażliwość, problemy z koncentracją

Przebieg

I (uderzeniowa): chude kawałki mięsa bez skóry (drób, wołowina, cielęcina), jaja, chude produkty mleczne (jogurt, sery białe). Zalecana jest duża ilość wody. Czas trwania: nie więcej niż 10 dni.

II (naprzemienna): naprzemiennie – 5 dni jak w fazie I, 5 dni jak w fazie I + warzywa nieskrobiowe. Zalecana jest duża ilość wody. Czas trwania: do momentu uzyskania docelowej masy ciała.

III (utrwalenia): codziennie dozwolone są: 1 porcja owoców, 2 kromki pełnoziarnistego chleba i 45 g sera. 2 razy w tygodniu dozwolone jest 150 g produktu skrobiowego – ziemniaki, ryż lub inne ziarna. 2 razy w tygodniu dozwolony jest wybrany posiłek spoza kanonu diety jednak następnego dnia można jeść tylko białko. Czas trwania: 8 dni na każdy utracony kilogram.

IV (stabilizacji): powrót do normalnej diety 6 dni w tygodniu, 1 dzień w tygodniu jadłospis jak w I fazie.

Inne: zalecane są suplementy witaminowe. Umiarkowana ilość przypraw, coli i słodzików jest dozwolona. Zakazany jest dodatek tłuszczu i cukru.

Dieta Dukana bazuje głównie na produktach białkowych. Dopuszczalne są pewne ilości i rodzaje węglowodanów, w pewnych momentach trwania diety. Dieta rzeczywiście umożliwia uratę zbędnych kilogramów jednak nie na długo. Nie jest też obojętna dla organizmu powodując wahania nastroju, zmęczenie, bóle głowy czy chociażby uporczywe sny o chlebie.

Dieta Dukana stanowi ulepszoną/poprawioną wersję PSMF (Protein Sparing Modified Fast) – postu oszczędzającego białko, programu dietetycznego bazującego na białku, opracowanego dla osób otyłych wiele lat temu..

Advertisements

2 Comments Add yours

  1. Bartek pisze:

    A dlaczego tylko początkowo. Ja jestem na tej diecie już od miesiąca i wad nie widzę, a waga leci w dóóóół 🙂

    Pozdrawiam

  2. mietek pisze:

    Witam
    również polecam Dietę Dukana ,.Schudłem na niej 20kg w ciągu 6ciu miesięcy .

    pozdrawiam Mieczysław

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s